Menu Region

W Czechach ruszyła produkcja Tramwajów Plus

W Czechach ruszyła produkcja Tramwajów Plus

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Gazeta Wrocławska

Marcin Torz

12Komentarzy Prześlij Drukuj
Czeska Skoda właśnie zamówiła pierwsze podzespoły do nowych wrocławskich Tramwajów Plus.
1/7

Taka wersja najbardziej podoba się MPK. Ale i tak do ideału jeszcze daleko

(© Materiały promocyjne)

Gdy będą gotowe, w montowni w Pilznie rozpocznie się produkcja wagonów. Potrwa 20 miesięcy.
Tymczasem dziś przedstawiciele czeskiego koncernu przyjeżdżają do Wrocławia, by z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym rozmawiać o szczegółowym wyglądzie wagonów. Chodzi m.in. o kolor karoserii i rodzaj tapicerki.
- To, co wcześniej zaprezentowała Skoda, zupełnie nam nie odpowiadało - przyznaje Zbigniew Ferenz, dyrektor do spraw eksploatacyjnych MPK.


Czesi przysłali już do Wrocławia projekty wagonów, na których co prawda dominował kolor niebieski, ale pojawiły się także różnokolorowe szlaczki.
- Kolor niebieski oczywiście nam pasuje, ale już malowane zawijasy i esy-floresy nie - tłumaczy Ferenz. - Chcemy prostych rozwiązań, podobnych do tych, które stosowaliśmy dotychczas na naszych wagonach.

Ferenz tłumaczy, że ekscentryczne wzory, które podobają się Skodzie, są kłopotliwe w utrzymaniu.
- Wystarczy, że tramwaj będzie miał stłuczkę. Przecież to nieuniknione. A wtedy lakiernik zamiast w kilka chwil zamalować miejsce wgniecenia, będzie musiał pracy poświęcić o wiele więcej czasu - argumentuje Ferenz.

Skoda ma zaproponować kilka konkretnych projektów spełniających wymagania urzędników. Później o ostatecznym wyglądzie wagonów zdecydują sami wrocławianie. Prezydent Rafał Dutkiewicz chce przeprowadzić konsultacje społeczne za pośrednictwem strony internetowej.

Pewne jest natomiast, jak nowy tramwaj będzie wyglądał wewnątrz. Zmieści się w nim 202 pasażerów, 51 z nich usiądzie na krzesełkach. To mniej, niż mieści się w Skodach T-16, które jeżdżą po Wrocławiu i na których wzorowany jest Tramwaj Plus. W wagonach, które już mamy, mieści się 243 pasażerów, a miejsc siedzących jest 69.

Skąd te różnice? W Tramwaju Plus drzwi dla pasażerów będą po obu bokach pojazdu, co wymaga dodatkowego miejsca.
W Tramwaju Plus będzie miejsce dla inwalidów na wózkach, dla matek z dziećmi, zainstalowany zostanie też specjalny stojak na rowery. Teraz do zwykłych pojazdów komunikacji miejskiej rowerzysta nie ma wstępu.
- To będzie eksperyment, zobaczymy, jak się sprawdzi - opowiada Zbigniew Ferenz.

Wiadomo też, że do końca Euro 2012 w szybkich tramwajach na specjalnie oznaczonych fotelach będą czekały hostessy. Ich podstawowym zadaniem ma być informowanie turystów o trasach tramwajów. Ale mają też sprzedawać bilety.
- Niewykluczone, że będą je też sprawdzać - dodaje Ferenz. - Ale ostatecznych decyzji jeszcze nie ma.

Urzędnicy po sportowej imprezie zastanowią się, czy zostawić hostessy w wagonach na stałe.
28 Tramwajów Plus na szyny wyjedzie w 2011 roku. Pojadą z Gaju (budowane jest tam torowisko) na Kozanów i stadion oraz z Leśnicy na Sępolno.
12

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Poczytaj o tym

+90 / -69

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ITpro (gość)  •

Zamiast się wymądrzać, wiedz, że wszystkie tramwaje na większości skrzyżowaniach będą miały priorytet.
UŻYWAJ GOOGLE!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Plus-AFERA c.d.

+89 / -73

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

kaguru (gość)  •

Jeszcze jedna uwaga do mojej wczorajszej wypowiedzi. Chciałbym aby Pan Komar ponoć znawca od "komunikacji tramwajowej" wytłumaczył mi jaki to będzie szybki tramwaj skoro na dzień dzisiejszy co najmniej w połowie trasa tej lini przebiegać będzie po obecnych torowiskach po których będą poruszały się inne tramwaje. Co poprzedni będzie zjeźdzał na bok. Wspomnicie moje słowa,że tak jak ślepa pętla przy stadionie to bedzie niewypał i będą szybko robić tradycyjną pętle a szybki to On będzie wtedy wtedy kiedy na całej długości będzie osobne torowisko a to jest przecież we Wrocławiu niemożliwe ze względu na brak terenu w centrum na taką inwestycję.

odpowiedzi (0)

skomentuj

komunikacja

+103 / -90

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

kelvi (gość)  •

Z biletami za tramwaj jest tak, ze tylko spora presja wymusi na ludziach kupowanie i kasowanie. Ale nie zastep kontrolerow. Chyba, ze beda uzbrojeni :)

odpowiedzi (0)

skomentuj

tak było przed wojną

+101 / -84

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

gapowicz (gość)  •

W przedwojennej Warszawie w kazdym wagonie był kanar i ludzie płacili za przejazd. Powinno być tak i teraz.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Tramwaj Plus

+95 / -86

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Marcin Torz (gość)  •

Dziękuję Państwu za komentarze! Bardzo ciekawe opinie. Osobiście uważam, że kontrolerzy (owe hostessy) powinni pracować we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej. Dzięki temu zniknąłby problem jeżdżących na gapę. Pieniążków wtedy nie zabraknie na etaty, a i odłożyć część będzie można :) Zapraszam do dalszej dyskusji. Pozdrawiam!

odpowiedzi (0)

skomentuj

plus

+107 / -90

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

booo (gość)  •

Bartek26 to ja chce żeby tramwaje jeżdżące przez powstańców śląskich też były specjalnie oznakowane. Dla mnie ten tramwaj + początkowo był dobrym pomysłem. Jest jednak kilka "ale". W skodach jest mało miejsca - te siedzenia tyłem do okna i 1,5 siedzenia koło drzwi to gigantyczna strata miejsca. Niedawno okazało się że T+ będą miały prorytet na skrzyżowaniu. Czyli cała cała reszta będzie stała tak jak teraz albo i dłużej. Cała zabawa w plusy będzie miała sens tylko wtedy, gdy cała komunikacja miejska będzie miała priorytet za skrzyżowaniach. Linia Gaj -> Śródmieście nie jest ważniejsza niż Krzyki -> Śródmieście. Co do malowania - standardowe niebieskie z białym pasem. Skodę dwukierunkową bardzo łatwo odróżnić od pozostałych tramwajów.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Plus - AFERA

+94 / -88

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Zgoda (gość)  •

Masz rację. Też za bardzo nie rozumiem, dlaczego urzędasy się podniecają, że T+ będzie dwukierunkowy i nie będzie pętli. Co to daje? Nie ma miejsca na pętle, czy co? Mniej siedzeń i problem, o którym pisze Kaguru, to jakaś oszczędność?

odpowiedzi (0)

skomentuj

Plus - AFERA

+103 / -81

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Kaguru (gość)  •

Pomysłodawca ślepej pętli nigdy nie widział jak wygląda pętla przy stadionie. Na kibiców czeka tam ze 30 składów na owalnej petli z której odjeżdzają tramwaje po zawodach. A we Wrocławiu wymyślił Komar że 40 tysięcy kibiców po meczu będą odwoziły pojedyńcze wagony.Proponuję Prezydentowi Dutkiewiczowi aby dobrał sobie lepszego specjaliste od komunikacji tramwajowej a nie Pana Komara.Co zaś do kolorystyki to uważam że kolor żółto - czerwony tak jak nowe Mercedesy byłby najlepszy.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Tramwaj+

+107 / -88

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Wrocek (gość)  •

Tramwaje dla tramwaju+ powinne się kolorystycznie odrózniać od tych zwykłych [ niebieskie] co do koloru mogły by byc seledynowe lub zółto- czerwone z daleka by było widać ze to jedzie tramwaj +.Nie przemawia do mnie argument ze we Wrocławiu jeżdzą niebieskie tramwaje to tamwaj + też musi byc niebieski niprawda tramwaje dwukierunkowe powinny się kolorystycznie odrózniac od pozostałych.

odpowiedzi (0)

skomentuj

hostessy

+100 / -96

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

stawo73 (gość)  •

Jak nie opiekunowie pasażerów to hostessy.Czy Wrocław naprawdę ma problem z nadmiarem pieniędzy,że chce trwonic je na tworzenie fikcyjnych etatów?

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 »